Szófelhők

Az elmetérkép és az idővonal után immár a harmadik szemléltetőeszközzel készültem: a szófelhőkkel.

Az interaktív szófelhők egy olyan vizuális gyűjtemények, amikben hívószavakat vagy szókapcsolatokat gyűjthetünk össze egy adott témában akár percek alatt. Előnye, hogy tanárként nem egy kész produktumot mutatunk be, mint az idővonalak esetében, hanem a tanulók maguk is aktívan részt vesznek az elkészítésükben.
Én a mintafeladatomhoz a Mentimeter nevű alkalmazást használtam a személyes tapasztalataim után. A Mentimeter nem kifejezetten szófelhő-gyártó alkalmazás, hanem olyan prezentáció készítő, amiben a diákkal kérdéseket lehet feltenni és teszteket lehet végeztetni a hallgatósággal. Ezen diák között az egyik opció a szófelhő készítés.
A tanulók az telefonjukon a www.menti.com cím beírása után meg kell adják azt a kódot, amit az alkalmazás a kivetített közös felületen megad. Utána már csak megadják a válaszaikat, amik azonnal meg is jelennek a szófelhőben.
De mire használható egy ilyen felhő?

  1. Ismétlés: Tanári szemszögből nézve az előző óra ismétlése kisebb problémát okozhat: nagy szükség van rá, de nagyon sok időt is el tud venni az órából. Ebben az esetben egy közös szófelhő készítéssel felidézhetjük az elmúlt anyagrészeket. Mivel a Mentimeter betűmérettel jelzi az adott szó gyakoriságát, le tudjuk vonni a következtetést, hogy a diákok mire emlékeznek kevésbé, így azokra ismét vissza lehet térni.
  2. Bevezető kulturális feladathoz: Ha az aktuális anyag kiegészítő szókincse mondjuk az angol vagy amerikai kultúrához kapcsolódik, élvezetes bevezető feladat lehet egy szófelhő készítése. Ez tartalmazhat híres embereket, kedvenc helyeket, látványosságokat, történelmi személyeket vagy eseményeket vagy ételeket. Így teret engedünk a tanulók asszociációinak és nagyon jó hangulatot teremt az elkövetkezendő órához.
  3. Pár perces "szócsata": Óra végi levezető és az épp a végéhez közeledő órára reflektálás eszköze lehet egy gyors szócsata egy szófelhőben. A diákok bejelentkezés után egy megadott idő alatt annyi szót  kell beírjanak az aznap elhangzottakból, amennyire csak emlékeznek. Mivel egy válasz beküldése után az azonnal megjelenik a nagy képernyőn, láthatják, hogy melyik szavakat találták már el mások. Ha ezt a feladatot az óra végére időzítjük, akkor egyszerűen az óra végéig lehet ezt játszani. 
  4. Előadás reflexió: Mivel a Mentimeter megőrzi a válaszadók anonimitását, használhatjuk arra is, hogy a tanulók reflektáljanak egy épp elhangzott kiselőadásra vagy projektbemutatóra. Egy dián kiemelhetik a pozitívumokat, egy következőn pedig a fejleszteni valókat, A betűméretekkel az előadók látják, hogy miben jeleskedtek és miben kell még fejlődniük. 
A példámban elkészítettem egy előadás reflexiót pozitívumokkal és negatívumokkal együtt. 

A PICRAT modellben a Mentimetert és a szófelhőket IT-nak (Interaktív Átalakítónak) sorolnám be, hiszen a diákok egy szóbeli vagy papíralapú szófelhő helyett interaktív digitális alkalmazást használhatnak. 









Megjegyzések