Google az oktatásban

A Google - az internet legalapvetőbb része, mindenki használja és néha már úgy, hogy nem is tud róla. Másodpercek alatt jutunk hozzá annyi információhoz, amihez pár évtizeddel ezelőtt csak hosszas kutatómunka után lehetett. Manapság a Google-n keresztül híreket olvasunk, kommunikálunk, új dolgokat tanulhatunk meg, vásárolunk és néha még diagnosztizálunk is, hiszen úgyis sokára van még az időpont.

És ennyi mellett pont egy kreatív angol-orosz szakos tanár ne tudná használni a tanításhoz?
A Google-nek ugyanis több olyan saját alkalmazásai vannak, amik kifejezetten interaktívvá és ezzel együtt érdekessé teszik a tanulást a diákoknak és a tanítást a tanárnak.

Google Classroom

Már egy korábbi bejegyzésemben is írtam a virtuális osztályokról,és akkor a Canvas-ról tettem említést. De akkor még nem is gondoltam bele, hogy mennyivel kézenfekvőbb a Google Classroom.

Ebben az ingyenes alkalmazásban létrehozhatunk egy felületet, amin közleményeket tehetünk ki, vagy a tanulók használatára bocsáthatjuk, ha arra van szükségük.
Posztolhatunk kérdéseket, amik alatt fórumként tudnak kommunikálni a diákok az adott témában.  A tankönyv kiegészítésére  fájlokat vagy komplett anyagrészeket tehetünk elérhetővé. Beállíthatunk emlékeztetőket a dolgozatokra és más határidős feladatokra.

Könnyű alkalmazhatósága mellett két nagy pozitívumát emelném ki a Google Classroom-nak: az egyik a visszakövethetőség. Ha valaki közoktatásban tanít, akkor nagy valószínűséggel visz legalább 3-5 osztályt, amik szintje és előrehaladása néha teljesen eltér. Így a tanárnak megkönnyíti a múlt óra folytatását és a diákoknak megnehezíti a beígért dolgozat ellógását.
Másik fontos előnye, hogy a Google Classroom-ot nem használhatják a diákok közoktatásban magánszemélyként. A intézmények először egy ingyenes "G Suite for Education" fiókkal kell bejelentkeznie az alkalmazásba, így biztosítva a biztonságos és privát használatot.

PICRAT: Az előző bejegyzésemből már jól ismert modellen a Google Classroom-ot az IT (Interaktív Átalakító) mátrixba helyezném, hiszen megreformálja az órai munkát, a feladatvégzést és a házi feladatokat is.

Google Drawings

Kifejezetten a kezdő orosz csoportok óráját lehet színesíteni a Google Drawings alkalmazással. 

Ebben a diákok munkafelülete egy virtuális rajzlap, amire (akár közösen, akár egyénileg) alkothatnak rajzokat, fogalomtérképeket, idővonalakat. 

Tapasztalataim alapján szinte azonnal jelentkező nagy kihívás a cirill betűk megtanulása, amik hiányában semerre nem haladhat tovább nyelvtanulás. Ez épp elég stresszt szokott okozni a diákoknak, de egy órai közös Google Drawings feladattal. 
Ha létrehozunk a diákok okostelefonjain egy-egy rajzlapot, akkor ezen gyakorolhatják az betűket és a folyóírás kötéseit,

PICRAT: a modellben ezt egyértelműen IR-be (Interaktív Helyettesítő) sorolnám, hiszen ezzel a alkalmazással, újragondoljuk a múltszázadi kréta és fekete tábla módszert, csak egy környezetkínélőbb digitális verzióvá. 

Google Docs

A Google Docs igazából egy viszonylag alapvető alkalmazásnak számít, de egy kis kreativitással ezt is nagyon jól ki lehet használni. A Google Docs alapvetően a Microsoft Word dokumentum író programra hasonlít, de szerintem azért sokkal hasznosabb, mert nincsen egy készülékhez kötve, hanem interneten keresztül bárhonnan elérhető és szerkeszthető. 

Akár angol, vagy (már magasabb szinten járó) orosz csoportok esetében vezetném be azt a feladatot, amit még nekem is csinálnom kellett a gimnáziumban. A feladat egy idegennyelvű napló vezetése volt. 
A diákok a Google Docs fájl létrehozása után azt a feladatot kapják, hogy heti/két heti/havi rendszerességgel írjanak ebbe a fájlba arról amiről csak szeretnének: egy napjukról, a moziműsor legújabb filméről...bármiről. Ezeket a diákok megosztják a tanárral, aki így privát módon tudja olvasni és kijavítani ezeket a bejegyzéseket. A digitális forma gyakorlás lehet a diákoknak a jövőbeni bármilyen dokumentum vagy beadandó íráshoz. 
Továbbá itt is lehet javítási lehetőséget vagy szorgalmi feladatokat biztosítani a tanulóknak. 

PICRAT: Mivel itt a diákok feladata egy teljesen új produktum létrehozása, ezt mindenféleképpen CT (Kreatív Átalakító) feladatnak minősíteném, de ha itt adunk lehetőséget a javításra vagy a szorgalmi feladatokra, akkor csak CR (Kreatív Helyettesítő) lenne. 

Google Forms

A Google Forms egy olyan platform, ahol bárki bármilyen kérdőívet vagy tesztet hozhat létre. 

Ezt a formát a hagyományos házi feladatok kiegészítésére vagy a dolgozatok előtti utolsó ismétlésre tudnám használni. Egy gyors feleletválasztós kérdéssorral lehet gyakoroltatni a szókincset, fordítási lehetőségek megadásakor az elméleti tudást lehet ellenőrizni.
Másik Google Forms lehetőség a tanár-diák összedolgozás erősítése. Egy Google Forms-ban a diákok anonim módon oszthatják meg az ötleteiket a dolgozattal, órai munkával és házi feladattal kapcsolatban.

PICRAT: Ezt a lehetőséget mindenképpen IA-ként (Interaktív Kibővítő) tudnám alkalmazni az angol és orosz órákon is.

Google Maps

A Google Maps is egészen gyakran használt alkalmazás, de tanárjelöltként én ebben láttam még a legtöbb fantáziát.

Mind tudjuk, hogy a tanév utolsó 1-2 hetére már mindenki elfárad és érdemi munka nagyon ritkán zajlik már. Ilyenkor lehetne érdekessé tenni egy Google Maps projekt feladattal az utolsó órákat.
A tanulók csoporttá alakulnak és az a feladatuk, hogy összetegyenek és virtuális kirándulást vagy utazást Angliába vagy Oroszországba. A ő dolguk a Google-ban megkeresni a a látványosságokat, lehetséges szállás- illetve utazáslehetőségeket (természetesen mindent csak elméleti síkon). Majd a prezentációjukkor nem csak képeket vetítenek ki a helyszínekről, hanem projektoron be is mutatják a "valódi utazást" ezzel élethűbbé és emberközelibbé téve a beszámolót.

PICRAT: Én úgy gondolom, hogy közoktatási keretek között ez a feladat egyazon kevesek közé tartozik, ami kimeríti a CT (Kreatív Átalakító) lehetőségeit. A tanulók feladata a tervezés, új alkotása, prezentálása digitális eszközökkel.

Lezárásként mindenkinek ajánlani tudom a Google legkülönbözőbb alkalmazásait, mert egy kis kreativitással (tanárként, diákként vagy egyikként sem feltétlenül) egészen új dolgokat lehet elérni.

Megjegyzések