Digitalizáció a tanításban?

Ezt a bejegyzést (a házi feladat jellegét leszámítva) az egyik legnagyobb újdonság inspirálta, amivel az egyetemre bekerülve kellett találkoznom: a digitalizáció.
A kontaktórákat leszámítva a hallgatóknak szinte semmilyen érintkezési lehetőségük nincs a z előadókkal, minden a különböző internetes virtuális programokon zajlik.

Aztán a még nagyobb felismerés akkor ért, amikor eszembe juttatták, hogy ez mennyire adaptálható a tanári szakmában is. A mai pedagógusok a feljövő generációkat tanítják, akikre sokszor csak úgy hivatkoznak, hogy a "cyber-generáció" vagy "internet generáció". Sokakkal találkoztam, akik ezt elítélik mondván, hogy a gyerekek elég kütyüt használnak már, legalább az osztályteremben tegyék le. Én nem értek egyet velük.

Mi történne ha sikerülne megtalálni az digitális eszközök és platformok produktív használhatóságát? Mi van akkor, ha az internet javára is válhat az oktatásnak?

Tanulás szervezés és szaktárgyi integráció

Az az elképzelésem, hogy immár diplomásként (amikor gyakorló tanárként új dolgokat akarok tesztelni) megpróbálkozom egy ún. virtuális osztály használatával, ahogy az egyetemen is láttam. A mai fiatalok csaknem kivétel nélkül elérhetők a közösségi oldalakon, így e-mail címekkel is rendelkeznek, és sok időt töltenek online. Tulajdonképpen semmilyen technikai akadálya nincs egy fórum használatának. 

Egy virtuális osztály a tanár számára hatalmas segítséget nyújthat a szervezésben és a diákok tanulási folyamatainak nyomon követésében. Itt számon lehet tartani a csoporttagokat, a aznapi hiányzókat, a házi feladatokat. A tanulási folyamat digitalizációjával megkerülhető az elengedhetetlen bürokrácia felesleges része. 

A digitalizáció az általános tanulás szervezés mellet szaktárgy specifikusan is a segítségünkre lehet. Két nyelv szakosként előszeretettel használatosak különböző interaktív anyagok, de a tantermek gyakori hiányos felszereltsége miatt ez akadályokba ütközik. Viszont egy virtuális platformon elérhetővé válnának az egész osztály számára a megosztott videók és hanganyagok a hallgatásokhoz, fájlok a kiegészítő anyagokhoz, szószedetek a szókincsfejlesztéshez, stb. 

Az egyik egyetemen megismert ilyen virtuális osztály a Canvas. A Canvas használatához nincs másra szükséges, csak egy e-mail címre és egy ezzel a címmel készített felhasználóra. 

(angol nyelvű, de szemléletes videó a Canvasról)






Megjegyzések